School
Het Irlen®
Syndroom in de klas opsporen
Leerkrachten kunnen aan de hand van volgende gedragspatronen en leesstrategieën
de aanwezigheid van het Irlen syndroom vermoeden en na ruggespraak met de ouders
de kinderen doorsturen voor verder onderzoek.
Typische
leeshouding:
- lezen bij gedimd licht
- schaduw maken met het
lichaam over de pagina
- ogen afschermen
- hoe langer men leest
hoe lastiger het wordt
- begrijpend lezen is ondermaats
- niet lang kunnen lezen
- woorden fout lezen
- zijn plaats verliezen
in de tekst
- lezen vermijden
- onrustig worden
|
|
|
Klachten
bij het lezen:
- gevoel van spanning in
en om de ogen
- pijnlijke en tranende
ogen
- hoofdpijn
- in slaap vallen
- letters vervormen, veranderen
- de pagina is onaangenaam
helder
|
Typische
schrijfpatronen:
- op en neer golvend handschrift
- ongelijkmatige spaties
- wisselende lettergrootte
- foutief overschrijven
|
|
|
Typische
oorzaken van rekenfouten:
- slordigheid
- moeite hebben om cijfers in de juiste
kolom te plaatsen
|
Muziek:
- moeite hebben met notenleer
- liever en beter spelen
op het gehoor
|
|
|
Ruimtelijke
waarneming en grove motoriek:
- onhandig/ongecoördineerd
gedrag
- moeite hebben om ballen
op te vangen
- moeilijk afstanden kunnen
inschatten
- onzeker fietsen
|
Pictures are copyrighted by Irlen Center NRW
Copyright © 1998-2006 by Perceptual Development
Corp/Helen Irlen. Translated by Irlen Centre Belgium. All rights reserved
Top